Sicra Header Logo
  • Karriere
  • Om oss
  • Folk
NorskEnglish
Kontakt oss
  1. Kunnskap
  2. Innsikter
  3. Suksesshistorier
Suksesshistorier
07.10.2022
min tid å lese

Fikk hjelp til sentralisering og modernisering av innloggingssystem

Eiendomsverdi bruker Sicras kompetanse til å lage en ny, moderne IAM-løsning. – Å ha tilgang til spesialkompetanse på området har gjort at vi kan navigere trygt i dette landskapet, sier senior systemutvikler og Scrum Master Anders Bragstad.
<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Fikk hjelp til sentralisering og modernisering av innloggingssystem</span>
Redaksjonen
RedaksjonenForfatter

Eiendomsverdi AS følger og registrerer aktiviteten i det norske boligmarkedet daglig. Selskapets databaser omfatter alle landets eiendommer, og Eiendomsverdi har til enhver tid et sanntidsbilde av prisene i alle landets boligmarkeder.

Eiendomsverdi leverer tjenester til alle Norges boligbanker, forsikringsselskaper, eiendomsmeglere, taksering, eiendomsutvikling, inkasso og offentlig virksomhet.

Senior systemutvikler Ole Christian Melbostad og senior systemutvikler og Scrum Master Anders Bragstad i Eiendomsverdi, har jobbet med sentralisering og modernisering av innloggingsmulighetene hos Eiendomsverdi sammen med Håkon Jensen i Sicra.

cropped-cropped-Capture-One-Catalog0860-Edit-scaled-1-768x769-Sicra

Håkon Jensen i Sicra har bistått Eiendomsverdi da de skulle sentralisere og modernisere sitt innloggingssystem.

– Vi har flere ulike innloggingsløsninger inn mot våre systemer, og dette prosjektet handler også om å løse de mer krevende og spesielle innloggingene, sier Anders Bragstad.

NY IAM-løsning

Prosjektet har pågått i litt over ett år og løper ut første kvartal 2023.

– Vi jobber med å fornye plattformen vår og lage nye løsninger, og en ny, moderne IAM-løsning som skal passe inn i de nye løsningene vi lager. Etter hvert skal vi også portere gamle innloggingsløsninger til et sentralisert innloggingssystem, forteller han.

En IAM-løsning (Identity Access Management) er en løsning for å gi brukere tilgang til ulike deler av et IT-system basert på brukerens identitet og roller.

– Vi har fått hjelp til å sette opp en autentiseringsløsning for en ny applikasjon vi lager nå, og fått det til å fungere med både kommunikasjon mellom applikasjoner og API-er. Vi har også begynt på «federering», og vi er veldig fornøyde med det som er gjort hittil, fastslår Ole Christian Melbostad.

«Federering» – forent identitet – er en brukeridentitet som kan brukes på tvers av flere organisasjoner, fordi organisasjonene har blitt enige om hvordan de skal administrere identiteter på tvers av organisasjonsgrenser. Det vil si en enkelt pålogging som krysser organisasjonsgrenser.

– Forstod problemstillingen vår best

– Håkon Jensen har vært en helt uvurderlig hjelp til å sørge for at vi ikke gjør alle mulige feil man kan gjøre i et slikt IAM-prosjekt. Det å ha tilgang til spesialkompetanse på området, har gjort at vi kan navigere trygt i dette landskapet, sier Bragstad.

Han legger til at IT-avdelingen i Eiendomsverdi ikke kunne ha løst dette kun med interne ressurser.

– I alle fall ikke like bra. Vi har ikke noen som sitter på den dybdekompetansen Håkon har.

Eiendomsverdi kom over Sicra på bakgrunn av tidligere kjennskap. En kollega i IT-avdelingen hadde jobbet med Håkon Jensen tidligere.

– Da vi skulle velge IAM-løsning var vi innom flere andre aktører, men det var Sicra og Håkon som forstod problemstillingen vår best, og at Auth0 kunne tilpasses til å fungere med det vi har, sier Melbostad.

Begge de to senior systemkonsulentene påpeker at med flere forskjellige brukergrupper var Eiendomsverdi nødt til å lage en IAM-løsning som ville fungere godt for alle scenarier.

– Vi har for eksempel brukere som logger inn via meglersystemer, brukere som skal integrere innlogging direkte via API og vanlige kunder som bruker webløsningene våre. Når vi lager en løsning som skal dekke alle variasjoner og ta høyde for alle problemstillinger, sier det seg selv at det er noe som må tenkes godt igjennom, sier Bragstad.

– Dessuten er vi opptatt av at ikke noe av det vi har nå, slutter å fungere når vi går over til ny IAM-løsning. Vi vil at kundene skal merke minst mulig, avslutter Melbostad.

Les mer

Oslo Taxi sikrer plattformen for fremtiden med Sicra og River Security
Suksesshistorier

Oslo Taxi sikrer plattformen for fremtiden med Sicra og River Security

Selv taxiselskaper må tenke som teknologiselskaper. For Oslo Taxi handler IT-sikkerhet om mer enn brannmurer – det handler om å beskytte transaksjoner for store beløp og et premium-brand i en bransje i endring.
Malling ønsket en sikkerhetsgjennomgang av sitt M365-miljø
Suksesshistorier

Malling ønsket en sikkerhetsgjennomgang av sitt M365-miljø

Sikkerhetsgjennomgangen fra Sicra ga Malling grunnlaget for å forbedre egen sikkerhet.
Ransomware-angrep skapte hodebry
Suksesshistorier

Ransomware-angrep skapte hodebry

Ransomware-angrep skapte hodebry for en av Norges største kjeder. Sicra sørget både for en komplett sikkerhetsløsning og en fullverdig segmenteringsplan.
Fjernet falsk trygghet hos Montel
Suksesshistorier

Fjernet falsk trygghet hos Montel

Da Sicra kikket under panseret fikk topplederen seg en overraskelse. Det førte til nye sikkerhetsholdninger.

Skreddersydd cybersikkerhet for virksomheter og institusjoner – så dere kan vokse, innovere og jobbe uten bekymringer.

Ta kontaktRing oss +47 648 08 488
Hold deg oppdatert
Motta siste nytt fra Sicra

Linker
BærekraftFAQPartnereSertifiseringerKarrierePresse
Kontakt

Tel: +47 648 08 488
E-post: firmapost@sicra.no

Tollbugata 8, 0152 Oslo. Norge

Følg oss på LinkedIn
Sertifiseringer
iso27001-white
ISO 27001
miljofyrtarnlogo-hvit-rgb
Miljøfyrtårn
Sicra Footer Logo
Sicra © 2025
Personvern