Trenger flere flinke folk


Sicra ansetter ingen med under ti års fartstid. Denne kresenheten skaper de automagiske resultatene kundene krever.

Trenger flere flinke folk


Sicra ansetter ingen med under ti års fartstid. Denne kresenheten skaper de automagiske resultatene kundene krever.

– Det koker for tiden. Oppdragene står i kø. Vi må ha på plass flere flinke folk, og helst fort, sier daglig leder Stig Valderhaug i Sicra.

Kravspekken til nye ansatte er kort og krevende: De må ha minst 10 års erfaring med IT-infrastruktur, og evnen til å løse utfordringer raskere og bedre enn andre.

– Vi ønsker å skape et fagkollektiv med eksperter som utfyller hverandre. Derfor er vi lojale til slagordet «Bare flinke folk», sier han.

Grunnstammen i selskapet består av mennesker som har hatt ryggen til hverandre i 10-20 år. Erfaringen og kjennskapen gjør at man spiller hverandre god, og skaper en ekstra trygghet for nye kolleger som kommer til.
I Sicra ønsker vi å dele på vår kunnskap. Sjekk ut dette på bloggen vår her

Løser de vanskeligste oppgavene

På kundelisten til Sicra står bedrifter av alle størrelser, andre leverandører i IT-bransjen, kommuner, fylkeskommuner, etater og departement. Kundene kommer fordi Sicras ansatte er kjent for oppdragsgiver fra før, eller at man blir anbefalt.

– Vi blir ofte kontaktet når kundene har prøvd alt annet. Jeg vet at den uttalelsen fremstår arrogant, men det er faktisk slik at våre folk berømmes for å løse oppgaver som andre har gitt opp, også ofte med svært rasjonell tidsbruk, sier Valderhaug.

Målet er ikke å bli store, men ha størrelsen som gjør at det ikke kompromisses på faglig robusthet.

– Vi skal være spisset, og best på de nisjene vi velger oss. Derfor trenger vi folk som er nysgjerrige, flinke og alltid på det faglige hugget. De må ha bevist at de kan. Vi lar oss ikke blende av sertifiseringer, det er praktisk erfaring som teller, sier Valderhaug, som raskt presiserer at det aldri skader å være sertifisert på sin fagkunnskap.

Stolte nerder

Sicras ansatte har levd med data hele livet, og motiveres av å skape gode kundeopplevelser.

– Vi har ingen konsulenter som faglig må bæres. Vi har spesialister på ulike områder som utfyller hverandre, sier Valderhaug.

Ansatte trekker frem fagmiljøet og en kollektiv prestasjonskultur som hovedstyrken. Ved at overskudd fra driften deles likt, får alle en motivasjon for å fordele oppgaver og gjøre kollegaen god.

– Det skaper en dynamikk som jeg aldri før har sett i et konsulenthus, sier Valderhaug, som er inne i sitt tredje tiår som konsulentleder.

– Vi elsker å løse umulige problemer, og våre ansatte er stolte nerder. Vi skal være best, og det er tross alt få som syntes det er kult å være middelmådig.

Han peker også på fordelen med konsulenter med fartstid nå som markedet er inne i en brytning. Tekniske fagfolk må i stadig større grad bistå direkte opp mot ledergruppa, og ha evnen til omsette teknisk kunnskap til forretningsmessig logikk.

– Flinke folk leverer mer verdi for penga, og det er lite som er så gøy som å levere automagien som oppdragsgiver håper på. Jeg har aldri ledet et bedre team. Hos oss er veldig mange av oppdragene skarpe, med korte tidsfrister og vanskelige problemer som må løses, sier Valderhaug.

 

Blir du nysgjerrig på hvordan det er å jobbe for oss? Les mer her