Sicra – En gaselle?


Gode kundeopplevelser og et godt arbeidsmiljø har vært riktig resept.

Sicra – En gaselle?


Gode kundeopplevelser og et godt arbeidsmiljø har vært riktig resept.

Da vi startet Sicra i 2016 var det nok ingen av oss som så for seg at vi skulle stå på Dagens Næringslivs liste over Gaseller i 2020. For en nøktern gjeng som er mest opptatt av tekniske løsninger, eget arbeidsmiljø og gode kundeopplevelser var ikke «Gaselle» noe vi ville puttet inn i en plan. Vi har derimot definert «sakte kontrollert vekst» som et virkemiddel for å nå våre langsiktige mål. Da er det med litt undring, stolthet og ikke minst takknemlighet vi tar imot denne anerkjennelsen.

Har jobbet hardt i et ekstremt år

Det er våre kunder som har trukket hos hit, og medarbeiderne som har skapt de gode kundeopplevelser som må ligge til grunn. I et spesielt år hvor sviktende rammevilkår har rammet skjevt, og mange dyktige selskaper står med ryggen mot veggen, kjenner vi også på takknemlighet. Dels over at vårt virke ikke har vært direkte sårbart, men også over at vi har kunnet bidra på en positiv måte og hjulpet våre kunder navigere i stormen. Sicra har assistert mange virksomheter med å løse kapasitets- og sikkerhetsutfordringer rundt det å gjøre applikasjonsporteføljen tilgjengelig for hjemmekontor, og vi har sågar knekt noen tekniske nøtter på veien.

Gode og trygge arbeidsplasser er viktigst

I oppstarten snakket vi mye om hva det betød for oss å drive selskapet godt. Gode og trygge arbeidsplasser var blant det viktigste. Å være kompetent og relevant er egentlig eneste jobbtrygghet i konsulentbransjen. Skal vi bruke mer ressurser på å utvikle medarbeiderne, betyr det at vi må bruke mindre på annet. Vår bankforbindelse DNB forteller oss at vårt regnskap viser seks prosent forbruk til andre driftskostnader, mot et bransjesnitt på 20 prosent. Postene vi ikke sparer på er kursbudsjettet og «sosiale aktiviteter».

Et hyggelig økosystem

Vi samarbeider med selskaper som vi tenker på som våre venner. De bidrar med oppdrag vi ikke trenger å finne selv, og hjelper fra tid til annen med ressurser når vi trenger litt ekstra. Vi ser på oss selv som en del av et økosystem. Det fine med venner er at om du behandler dem godt, er vennskap varige. Vi legger stor vekt på å opptre ryddig og forutsigbart overfor våre, og har etter hvert en stor vennekrets som vi gleder oss over.

Flinke leverandører

Selv om vi ikke planla for Gaselle-vekst, var vi forberedt på det. Et mål var at systemer og prosesser skulle være enkle og skalerbare. Skalerbar er et ord som brukes om mangt, men det betyr egentlig bare at det kan variere opp og ned i volum. Vi valgte oss systemer i skyen, og samarbeidspartnere der vi selv ikke var sterke. Et godt samarbeid med vår økonomipartner Consulatet har frigitt tid og gitt oss tryggheten vi trenger for at bøkene er i orden. Revisor har aldri hatt annet enn gratulasjoner i sin oppfølging. Samarbeidet med kommunikasjonsbyrået Iteo har gitt oss god valuta for vårt begrensede markedsføringsbudsjett, og en synlighet større enn vår egen størrelse skulle tilsi.

Lærer oss mer

Kåringen er basert på 2019 tall. For 2020 fortsetter den gode utviklingen. Vi har fått tre nye medarbeidere i år. Owe, Kent og Ørjan. Neste mann kommer inn i januar. Vi har utvidet porteføljen med F5, inklusive NGINX, og Splunk. Omsetningen så langt i år er 21.3 prosent høyere enn tilsvarende periode i fjor. Resultatutviklingen er også positiv. Vi gleder oss til samfunnet åpner opp igjen, og vi igjen kan treffe kolleger, kunder og bransjekolleger. Vi skylder flere av dere en øl😊

Takk fra oss i Sicra

Lenke til Dagens Næringsliv side: https://www.dn.no/gaselle/bedrift/917626952