Sicra kommer ikke med en strategi som du selv må plukke ned; du får faktisk vite konkret hvordan du kan gjøre det. Resultatet kan brukes med en gang og vi får en umiddelbar verdi
Øyvind Hirsch, IT-direktør i Bertel O. Steen
Bertel O. Steen er kanskje mest kjent som bilimportør og -forhandler, men huser flere selskaper innen bilsegmentet, samt eiendomsdrift og -investeringer. IT-avdelingen i Bertel O. Steen leverer tjenester til hele konsernet.
Sicra har vært inne hos konsernet på flere rådgivningsoppdrag.
– De kommer inn med spesialkompetanse på områder der vi har behov for enten å få analysert eller bli lært opp på områder vi må kunne mer om, sier IT-direktør Øyvind Hirsch.
Assisterende IT-driftssjef Emil Borge legger til at Sicra både kan ha arkitekt-, rådgiver-, og «Second Opinion»-rollen for ledelsen i IT-avdelingen.
Nøytral partner
Hirsch understreker at Sicra fungerer som et tillegg til de store driftspartnerne som server konsernet i hverdagen.
– Når vi får et forslag fra dem er det greit å ha noen vi kan tenke høyt sammen med, en som ikke har noen annen agenda enn å hjelpe oss.
Han legger til at en problemstilling kan være å løfte andre leverandører de har, videre.
– En stor leverandør, som leverer det samme til mange, kan gjerne gå seg litt fast i ett spor. Hvis vi ønsker å være litt spesielle, kan vi sammen med Sicra diskutere hvordan vi kommer oss videre og angripe den problemstillingen.
– For oss er Sicra en produkt- og tjenestenøytral rådgiver som er fint å bruke innimellom, sier Borge.
Fant en god løsning
Sicra har ikke fysisk skrudd på løsningene til Bertel O. Steen, og konsernet har heller ikke hatt behov for akutt hjelp.
– Men Sicra er på listen vår over de vi kan ringe, på grunn av den kompetansesammensetningen de har, sier Hirsch.
Bertel O. Steen har ikke vært avhengig av navngitte konsulenter, men bruker hele huset. Et vanlig rådgiveroppdrag kan spenne fra en times konsultasjon for en enkel avklaring, til oppdrag som går over flere måneder med et antall workshops.
– Vi har for eksempel hatt en diskusjon om hvor ofte og hvordan vi skal patche våre systemer og hvordan vi segmenterer nettverket. Vi har prøvd mange ganger å dele opp nettverket vårt i forskjellige deler – uten å finne noen god løsning.
– Der var Sicra med på å finne en god løsning for hvordan vi kunne gjennomføre det i praksis, forteller Hirsch.
Sicra har også vært sparringspartner i utformingen av klienthåndteringen innen Modern Workplace.
To streker under svaret
Praktisk tilnærming fremheves av både Hirsch og Borge.
– Sicra kommer ikke med en strategi som du selv må plukke ned; du får faktisk vite konkret hvordan du kan gjøre det. Resultatet kan brukes med en gang og vi får en umiddelbar verdi, sier Hirsch.
Typiske prosjekter hvor Bertel O. Steen bruker Sicra som rådgiver, betegner de to som prosjekter «der du ikke helt vet hvor du skal starte fordi det er så mange meninger rundt det».
– Da er det trygt å gå til Sicra for å få to streker under svaret for hvor du skal begynne og hvor du skal slutte. Du får ærlige svar, for Sicra er ikke der for å selge inn en løsning – men for å selge det du trenger, sier Hirsch.
– Alle trenger en «revisor» som er uhildet: En som ikke har andre agendaer, drifter eller har satt opp noe, konkluderer Borge.
På denne siden kan du lese litt om hvilke tjenester Sicra kan tilby. Ta gjerne kontakt med en av våre konsulenter for en uforpliktende prat.
Du får ærlige svar, for Sicra er ikke der for å selge inn en løsning – men for å selge det du trenger
Øyvind Hirsch, IT-direktør i Bertel O. Steen