Kunde: Akershus Fylkeskommune
Sektor: Offentlig
Lars Thore Hertzenberg i AFK-crop

Vi har klart å forene brukervennlighet og sikkerhet noe som er sjelden vare. Vi har fått bukt med ulåste arbeidsstasjoner. Gjennom god brukeropplæring sitter brukerne igjen med forhøyet kompetanse knyttet til ID og risikotenkning.

Lars Thore Hertzenberg, system- og sikkerhetsansvarlig i Akershus Fylkeskommune

12 september presenterte System- og Sikkerhetsansvarlig Lars Thore Hertzenberg denne casen på Buypass brukerforum.  Bakgrunnen for prosjektet er at man ved egenkontroll avdekket forbedringsområder for oppbevaring av personsensitiv informasjon.

Teknologien baseres på løsninger fra norske Buypass, og gjør at IT-avdelingen i fylkeskommunen selv kan utstede og distribuere sikkerhetskortene til ansatte. Smartkortene kommer med en chip, og fungerer som adgangskontroll, sammen med en pinkode. Når tannlegene setter smartkortet inn i PCen/terminalen er deres private brukersesjon tilgjengelig på sekunder, og lukkes også automatisk når vedkommende tar med seg kortet og forlater skjermen. Smartkortet har nivå 4 sertifikat.

– Smartkortet vil erstatte både nøkler til dører, passord og brukernavn for å komme seg inn i IT-systemene. Dette for 300 brukere på 22 tannklinikker i fylket, sier Hertzenberg som påpeker at de ansatte vil spare flere minutter hver gang de skal logge seg inn i systemene.

Følgende mål for arbeidet ble definert:

  • Modernisere applikasjonsleveransen, enklere og sikrere for brukeren og IT-seksjonen
  • Oppgradere eksisterende infrastruktur til siste versjoner
  • Tilpasse løsning for å kunne tilby tilgang til sikker sone fra internett
  • Tilpasse løsning med tanke på utvidelse til Viken (sammenslåing).
  • Løsningen vil også kunne utvides til å kunne tilby tilgang til sikker sone utover tannhelsetjenesten, som for eksempel utdanningsseksjonen for lagring av sensitiv informasjon om elever

Fagapplikasjonen blir levert gjennom Citrix Virtual Apps and Desktop. Det er flere aktører som har bidratt til å bygge løsningen. I Sicra syntes vi det var spesielt hyggelig at vi ble nevnt som en av «suksesspådriverne». Vårt bidrag har vært å bistå med spesialistkompetanse rundt sertifikathåndtering og samspillet mellom de ulike komponentene i løsningen. Kai Thorsrud har vært vår konsulent i arbeidet.

12 september presenterte System- og Sikkerhetsansvarlig Lars Thore Hertzenberg denne casen på Buypass brukerforum.  Bakgrunnen for prosjektet er at man ved egenkontroll avdekket forbedringsområder for oppbevaring av personsensitiv informasjon.

Teknologien baseres på løsninger fra norske Buypass, og gjør at IT-avdelingen i fylkeskommunen selv kan utstede og distribuere sikkerhetskortene til ansatte. Smartkortene kommer med en chip, og fungerer som adgangskontroll, sammen med en pinkode. Når tannlegene setter smartkortet inn i PCen/terminalen er deres private brukersesjon tilgjengelig på sekunder, og lukkes også automatisk når vedkommende tar med seg kortet og forlater skjermen. Smartkortet har nivå 4 sertifikat.

– Smartkortet vil erstatte både nøkler til dører, passord og brukernavn for å komme seg inn i IT-systemene. Dette for 300 brukere på 22 tannklinikker i fylket, sier Hertzenberg som påpeker at de ansatte vil spare flere minutter hver gang de skal logge seg inn i systemene.

Våre spesialister

Viser resultater for «{{ filterBySearchText }}»

Ingen resultater funnet… Prøv et annet søk!

Viser resultater for «{{ filterBySearchText }}»

Ingen resultater funnet… Prøv et annet søk!

Kontakt oss

Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.