I en verden der arbeid og privatliv stadig smelter mer sammen, har Sicra valgt en unik tilnærming for å fremme trivsel blant sine ansatte.
Ved å implementere mental trening, coaching og lederutvikling, har selskapet ikke bare styrket arbeidsmiljøet. De har også skapt en dypere forbindelse mellom arbeidstakernes profesjonelle og personlige liv.
Denne helhetlige tilnærmingen til trivsel fokuserer på å balansere jobbkrav med familiens behov. Det sikrer at både ansatte og deres familier opplever økt livskvalitet.
En ny standard for virkningsorientert arbeidsmiljø
Hos Sicra er trivsel mer enn bare et godt arbeidsmiljø. Det handler om å skape en helhetlig opplevelse der ansatte føler seg støttet på alle områder av livet.
Med metoden Tipping Point Methodology (TPM) har vi utviklet en modell som tar hensyn viktige hoveddimensjoner av trivsel.
Det er heldigvis allment kjent at vi mennesker er 24 timers mennesker. Vi har ikke en knapp på hodet vi kan trykke på for ikke å ta med utfordringer på jobb hjem, og omvendt.
En ting er å vite dette. En annen ting er faktisk å ta hensyn til det og legge til rette for et helhetlig godt liv.
Sicra lever etter mantraet:
– Det er ikke det vi vet som er avgjørende, men det vi gjør med det vi vet.
Mye tyder på at mange liv har blitt mer utfordrende de siste årene. Om ikke økonomisk for de ansatte, men kanskje på andre områder.
En utfordring kan være en sønn eller datter som sliter på skole eller i livet. Det kan være en følelse av å ikke strekke til på alle arenaer.
Tiltak for helhetlig trivsel i Sicra
Sicra har bygget opp tiltak som fremmer både fysisk og mental helse blant sine ansatte og deres familier.
Sammen hjelper vi de ansatte med å bygge psykologisk trygghet, både på arbeidsplassen og hjemme.
Sicras ansatte får stressmestringsteknikker, kommunikasjonstrening og andre verktøy som gir de ansatte muligheten til å håndtere stress og finne balanse i hverdagen.
Det gis samtaletjenester og workshops med og uten familie som støtter emosjonelt og mentalt velvære
Selskapet fremmer sterke relasjoner både blant kolleger og innen familiene. Det gjøres blant annet ved å ha sosiale arrangementer, som gir de ansatte mulighet til å koble av sammen med sine kjære og kolleger i en uformelle settinger.
På arbeidsplassen legges det stor vekt på å ha en flat struktur med teamledere som kjenner de ansatte. Disse trenes og utvikles i ledelse månedlig. Målet er hele tiden og ha ansatte som føler seg sett og hørt.
Vi vet at det å skape og opprettholde en inkluderende og lærende kultur er det mest bærekraftige nå og i fremtiden. Det er menneskene som er ute hos kundene. Jo bedre de ansatte har det, jo bedre opplevelse og tjeneste får kundene.
«Mennesker som føler seg betydningsfulle, gjør en betydningsfull jobb».
Sicras suksess
Suksess for Sicra har selvfølgelig med bunnlinje og økonomisk handlefrihet å gjøre. Slik skapes det trygge arbeidsplasser.
Sicra har klokketro på at fokuset skal være på å skape en kultur hvor mennesker virkelig opplever trivsel i arbeidsliv og livet generelt.
Jeg er overbevist om at et meget lavt sykefravær skyldes i all hovedsak at de har svært gode nærværsfaktorer.
Etter å ha arbeidet for mange store og mellomstore bedrifter i godt over 20 år, har jeg sagt ja til å bli fast ansatt i Sicra som Chief People Officer fra og med 1. Januar 2025.
Å bidra med slik kulturbygging med så glitrende resultater, er det mest meningsfulle jeg gjør. Det er en bekreftelse på hva jeg har tenkt i veldig mange år; Først når kultur og menneskene settes først på agendaen, kommer de aller beste resultatene.
Trivsel i endringsprosesser
Akkurat nå er Sicra i en endringsprosess hvor det skal ansettes flere mennesker. Dette kan vanligvis skape usikkerhet og utrygghet hos noen.
Derfor øker Sicra fokus på samtalestøtte, coaching og ledertrening for å møte endringene på best mulig måte.
Jeg er sikker på at måten Sicra bygger kultur og kompetanse på, gjør at de tiltrekker seg både de beste folka og fornøyde kunder.
«Kultur spiser strategi til frokost» sa Peter Drucker for mange år siden. Sicra har tatt det enda lenger – «Kulturen er strategien».
Det er en mangeårig drøm å være med på denne reisen. Deler av denne drømmen går på at flere selskaper og ledere forstår at de tjener mer penger på å fokusere på trivsel og nærværsfaktorer.