Norwegian er helt avhengig av at it-infrastrukturen fungerer optimalt til enhver tid. Selv småfeil kan få kritiske konsekvenser. Både for økonomi og omdømme. Takket være overvåkningsløsningen ControlUp kan flyselskapet med få tastetrykk lokalisere og rette opp feil – så og si umiddelbart.

Før var standard prosedyre å logge på hver eneste server på datarommet for å finne én eneste feil. Noe som ofte var som å finne nåla i høystakken. Med andre ord en dyr, omfattende og tidkrevende prosess. Nå derimot overvåkes hele it-miljøet fra ett og samme sted. På fem minutter er feilen lokalisert og rettet opp. Suraj Sethi, it-konsulent i Norwegian, sier han ikke skjønner hvordan man klarte seg uten.

– Alle som jobber i et Citrix-miljø bør investere i ControlUp. Det er en investering som garantert er lønnsom for både lommebok og omdømme. Selv små serverfeil kan få fatale konsekvenser dersom de ikke lokaliseres raskt, sier han.

Sanntid

Suraj Sethi forklarer at ControlUp er en overvåkningsløsning som enkelt lar deg lokalisere eventuelle feil for å rette dem opp umiddelbart.

– ControlUp lar deg administrere, overvåke og analysere virtuelle skrivebord og applikasjonsytelse. Du kan spore opp ethvert virtuelt skrivebord i sanntid, sier han.

Unngår negative ringvirkninger

Andre Bøhm, rådgiver i it-konsulentselskapet Sicra som har levert og implementert ControlUp for Norwegian, sier ControlUp er en forretningskritisk løsning.

– Feil på servere eller i forretningskritiske applikasjoner kan få store konsekvenser for en servicebedrift. En liten, men vanskelig sporbar feil, vil kunne påvirke sluttbrukere internt så vel som sluttkunder. Det kan for eksempel være en feil som påvirker et bookingsystem eller kundepleiesystem som det tar lang tid å spore. Med ControlUp unngår vi at denne type feil gir negative ringvirkninger langt utover it-avdelingen, sier han.

Strømlinjeformet administrasjon

ControlUp, som er en skybasert løsning, overvåker og feilsøker alle Citrix Virtual applikasjons- og skrivebordsversjoner for å sikre en strømlinjeformet administrasjonsopplevelse uavhengig av servertype eller utgave.

– I Norwegian bruker vi løsningen for å forutse og oppdage eventuelle problemer før det påvirker sluttbrukerens Citrix-opplevelse. Løsningen viser aggregerte og logiske visninger av det komplekse miljøet for å raskt rette opp i eventuelle problemer, sier Suraj Sethi.

Unik løsning

I tillegg til overvåkning er løsningen integrert med XenDesktop for økt sanntidssannsynlighet. Konsollen kan brukes for å observere it-miljøets generelle helse og ytelse – hvilket gjør det enklere å ta korrekte beslutninger som å avslutte, stoppe eller endre aktiviteter.

– Enkelt forklart er ControlUp er verktøy og en løsning som lar deg overvåke sluttbrukeropplevelsen, feilsøke i applikasjoner, administrere flere Citrix XenApp- eller XenDesktop-miljøer, analysere og rapportere. Så vidt jeg vet finnes det ingen tilsvarende løsninger som er like komplekse og komplette, avslutter André Bøhm.