– Vi skal ikke ansette mange. Vi er på jakt etter noen få som er veldig gode, sier Stig Valderhaug. Han er daglig leder i Sicra, og gründer.
Selv om Sicra kun har eksistert i noen få år, kjenner konsulentene hverandre fra mange år tilbake.
– Det skaper trygghet. Vi vet hva den andre er god for, sier Valderhaug.
Selskapet opplever stor pågang fra både gamle og nye kunder, og behøver derfor flere konsulenter.
– Vårt slagord er «Bare flinke folk». Det forplikter. Vi ansetter kvalitet, ikke kvantitet. Man bør ha minst ti års fartstid med teknisk problemløsning, og være trygg på egne ferdigheter. De som har rendyrket en faglig nisje hører hjemme hos oss, sier Valderhaug.
Sicra vil gjerne signere en ny konsulent i halvåret. Les mer her.
Kollektivt press, felles goder
Hyppige oppdateringer på status: Hverdagen til en IT-konsulent er preget av at man sitter mye ute hos kunder. Derfor anstrenger ledelsen seg ekstra på å holde alle oppdatert om status for driften, og hva konsulentene jobber med, og for hvem. Fredagsmailen går det gjetord om, fordi den beskriver og deler de mange spennende nyhetene selskapet evner å produsere hver uke. Det arrangeres også hyppig samlinger der fag blandes med hygge.
Kollektivt press på faglig utvikling: I Sicra er holdningen at det er ukult å være middelmådig. Arbeidsmiljøet er preget av et kollektivt ønske om å hele tiden lære seg nye ferdigheter, noe som er kritisk i en næring der innovasjonene kommer raskere enn mange evner å oppfatte.
Deling av overskudd: Sicra er en svært lønnsom bedrift. Dette fordi det er sug i markedet etter fagekspertene, og mange solgte timer gir pene overskudd. Dette deler ansatte likt mellom seg, etter «en for alle, alle for en» prinsippet.
Forstår kundene: Skal du lykkes som konsulent hjelper det ikke bare å være god på teknologi. I dag må man også være en strategisk rådgiver som forstår hvordan organisasjonen til kundene fungerer. Det fordrer at våre konsulenter våger å være nysgjerrige, og tør å stille spørsmålene som gir de riktige forventningene hos de ulike premissgiverne i forretningen.
Tilgang på de beste oppdragene: Sicra sin kundeliste er gjev, og noe konsulentene er stolte av. Viktigere er det ett faktum at oppdragene og utfordringene er de skarpeste i bransjen. Vi leies også inn av store internasjonale IT-leverandører som spisskompetanse.
Sikkerhet: IT-sikkerhet er noe av det viktigste å investere i, i en tid der data er virksomhetens største verdi. Vi leverer sikkerhetsløsningene som sikrer, men ikke hindrer. Det betyr at vi sørger for at våre kunders IT-miljø er trygge, samtidig som de støtter ansattes behov for fleksible arbeidsformer.
Den nye digitale arbeidsflaten: Leveransen til Sandefjord kommune, og mange lignende tilfeller, betegner nivået vi ønsker å ligge på. IT skal tilføre verdi til de ansatte, og skape nye muligheter. Da må de få tilgang til hva de trenger, når de trenger det. Stikkord: En arbeidsflate for alt, en identitet, og kontektsbasert sikkerhet. Sjekk ut historien fra Vestfold her, det høres lett ut, men det er ganske komplisert tekniske materie, og vi er stolte.
Raskeste vei vekk fra teknisk gjeld: Tradisjonsrike virksomheter hemmes av at de sliter med kjerneprogramvare som ikke er rigget for den nye skyøkonomien. Derfor bidrar vi med råd og erfaringer om hvordan dette løses på beste og raskeste måte, og binder sammen det gamle og nye i form av hybride skyer.
Globale oppdrag: Nettverksteamet har mye erfaring med å hjelpe kundene levere kritiske applikasjoner over store avstander, og har særlig mye erfaring med internasjonal datakommunikasjon.
Vinner kunder på anbefalinger: Mange av våre kunder fremhever at de har lett seg frem til Sicra når alt annet er prøvd. Dette fordi konsulentene er kjent som problemløsere som alltid er raskt på plass. Gode leveranser skaper anbefalinger, og det er beste oppskrift på spennende nye oppdrag. Våre kunder har innsett at det er mer lønnsomt å leie inn flinke folk fremfor store team. Automagiske leveranser som begrep snakkes det mye om internt
Kolleger som bryr seg: Ofte havner våre konsulenter i situasjoner som krever ekstra innsats på ugunstige tider. Dette fordi kundenes system ikke kan gå ned, og våre konsulenter står gjerne i spissen når utfordringen skal løses. I Sicra er kollegamiljøet slik at man dekker opp for hverandre og bidrar til å hjelpe de som sitter langt nede i skyttergraven.
Kunnskapsdeling: I Sicra er vi opptatt av at vår kompetanse skal bidra til å hjelpe IT-eksperter hos kunder og konkurrenter. Skal norsk IT-næring holde seg konkurransedyktig kreves en kollektiv bransjedugnad der vi heier hverandre frem. Et av våre tiltak er å blogge om løsninger og muligheter, og vi håper det skaper inspirasjon hos andre. Her er et kult eksempel fra sikkerhetsverden.
Er du rett for oss? Er vi rett for deg? Stig tar gjerne en prat med deg